Na drodze do Morskiego Oka prowadzone są testy asfaltu
Dnia 4 października utrudnione było dotarcie nad Morskie Oko. To wszystko za sprawą utrudnień na szlaku, które związane są z testowaniem kilku rodzajów asfaltu. Osoby, które będą chciały dojść do jeziora mogą to zrobić przez trasę przez las, jednak TPN zaznacza, że niektórzy turyści mogą nie dać rady jej pokonać.
Ograniczenia na szlaku nad Morskie Oko
Droga nad Morskie Oko zostanie zamknięta całkowicie na odcinku 300-metrowym. Mowa tutaj o odcinku, który znajduje się powyżej leśniczówki „Wanta”. To miejsce dokładnie mieści się między drugim a trzecim skrótem. Pojazdy w ogóle nie będą mogły przemieszczać się tym odcinkiem. Szlak zostanie zamknięty tymczasowo, a największe utrudnienia miały być 4 października.
W oficjalnej informacji osoby związane z Tatrzańskim Parkiem Narodowym zasugerowały, że można wybrać alternatywną drogę przez las. Należy jednak wziąć pod uwagę, że ta droga jest dosyć trudna i nie wszyscy turyści mogą dać radę ją pokonać. Po prostu jest to kamienista droga leśna, przez co rodzice z dziećmi, osoby niepełnosprawne, czy też opiekunowie, którzy muszą pchać wózek z dzieckiem, zdecydowanie nie powinny brać tej trasy pod uwagę. Tak więc osoby, które planowały wypad nad Morskie Oko przede wszystkim 4 października, powinny po prostu przełożyć planowany wypad na inny termin.
Remont trasy nad Morskie Oko
Przypomnijmy, że główna droga nad Morskie Oko wymaga remontu. Wynika to tego, że trasa regularnie narażona jest na niecodzienne i dosyć ekstremalne warunki atmosferyczne. Śnieg, mróz, słońce, a także miliony osób, które pokonują tę trasę sprawia, że droga co jakiś czas ulega zmniejszonej wydajności. Stąd teraz osoby odpowiedzialne za remont szlaku będą testować co najmniej aż dwie nawierzchnie. Ma to na celu wybranie asfaltu, który lepiej będzie się sprawdzał w tych warunkach.
Podobne testy mieszanek asfaltowych wykonano już wcześniej. Dokładnie to w 2018 roku na kilku z odcinków trasy położono małe powierzchnie czterech mas asfaltowych. Po trzech latach od ich położenia wybrano dwie najlepsze mieszanki,. które najlepiej sprawdziły się podczas ich eksploatacji. Obecne testy są właśnie przedłużeniem tamtych testów. Mają na celu wyłonienie jednej mieszanki z pośród tych dwóch. Wybrana mieszanka ma być najtwardsza i najlepsza. Wszystko po to, aby podczas kompleksowego remontu odcinka trasy Palenica Białczańska – Morskie Oko, zastosować na całym odcinku już najlepszą mieszankę asfaltową, która najlepiej wypadła podczas testów.
Warto zaznaczyć, że testy są finansowane przez Powiat Tatrzański, który finansuje testy wspólnie z Tatrzańskim Parkiem Narodowym.